Nem szabad elfelejteni, egy hibrid autót is tervszerűen karbantartani szükséges, – ez nem azt jelenti, hogy csak a 10w vagy 5w olaját kell lecserélni néha! Vegyük pontokba, a szükséges, használati kézikönyvben megjelölt, időszakos karbantartások alkalmával elvégzendő feladatokat:

Az első és szerintem a legfontosabb, az olajcsere intervallum pontos betartása:

A belsőégésű motor olajcsere intervalluma a hibrid meghajtású járművek tekintetében: 15000 kilométer vagy 12 hónap. Ez azt jelenti, ha a megadott futott 15000 kilométert nem éri el 12 hónap alatt, akkor 12 hónap a csereperiódus. Ugyanígy, ha a futott kilométert eléri „X” hónap alatt, akkor a lefutott 15000 kilométer után kell cserélni a motorolajat.

FONTOS! A motorolajak viszkozitási jelölésében és minőségében, teljesítményszintjében van különbség, illetve némi ellentmondás.

Gyártói ajánlások szerint a 0W20 és 5W30 olaj egyaránt megfelel. Viszont a mai tapasztalataink alapján, minden Toyota motorjait, „ajánlottabb” a 0W20 olajjal karbantartani, melyet kérni kell a gyári márkaképviseletek műhelyeinél.

Ez az olaj téma mindig érzékeny kérdés, és főként „hit” kérdése. Valakinek sosem volt baja az 5W30 olajjal, mert sokszor csak kevés üzemidőt töltött a motorban, és megfelelő visszafolyó képessége megvolt. De elmondható, hogy a 0W20 olaj hamarabb, ezáltal könnyebben pumpálható olaj, nem jobban, hanem hamarabb keni a belső alkatrészeket. Belátható, hogy a hibrid/elektromos hajtásnál sokszor hidegjárás van, ami miatt főként javasolt a gyorsabban pumpálható olaj használata.

MG1/MG2 – csendeslánc, azaz hajtómű olajcsere. Gondos gazda elve szerint, mint a fent említett motorolaj 0W20 megválasztásával, ugyan így járunk el a hajtómű olajcsere beiktatással, habár ezekre nincs kimondottan előírás az időre és futott kilóméterre. Az élettartam viszont specifikálható, véleményem szerint, amennyiben meg kell bontani valamiért a hajtásláncot, akkor a folyadék cseréje kötelező, csak „rátölteni” nem szabad. Ökölszabály szerint itt is elmondható az, hogy 5 vagy 10 évente azaz mint a normál váltóknál is előirányzott 90000 / 105000 kilóméterenként javasolt a cseréje.

Levegőszűrő és kabin-pollenszűrő csere intervallum előírása szintén 15000 kilométer, mely függhet a szennyezés mértékétől is, ez szemrevételezéssel eldönthető. Hozzáértő szakszerelő a csere szükségességét egyértelműen meg tudja állapítani.

Gyújtógyertya csere olajcsere után talán a legfontosabb szervizelési pontja a motornak. Előírás szerint 90000 kilométerenként javasolt. Tapasztalataim alapján 60000 kilométernél már általában indokolt a csere.

12V fedélzeti akkumulátor, általánosságban elmondható ez már nem a megszokott indító akkumulátor, de színre-szagra az. Ennek karbantartására nincs kitétel, viszont érdemes minden évben vagy 2 évente műszaki vizsga előtt ellenőrizni, kapacitást mérni rajta műszeres diagnosztikával. Elmondható 5 év után már miden nap ajándék, főleg ha ridegtartásban (csillaggarázsban) van az autó.

201,6V+ HV akkumulátor rendszer, ezt a BATECU felügyeli, ellátja minden egyéb modul, cella, hőmérséklet, terhelés, balanszírozási információval és még sorolható lenne. Ezzel kapcsolatban szintén 5 éves ökölszabály követhető. Akkupakk a belső utastérbe van elrejtve, így az utastér tisztántartása fontos, az utastéri szűrő tisztítás nem keverhető ebbe az 5 éves időintervallumba, ott minden évben kérni kell a szűrő tisztítását és szükséges cseréjét, amennyiben az sérült. Sajnálatos módon az elektromos rendszerek oxidációra képesek, ezek elektromos csatlakozásoknál alakulnak ki, továbbá a por is elég nagy ellensége. A nagyteljesítményű, nagyfeszültségű akkumulátor pakkot, 5/10 évente illik és érdemes a hosszabb élettartam kiaknázása miatt alapkarbantartásra vinni, a nagyszervizzel egybekötve.

Mivel nincs szem előtt és általában 10-12 éves koráig nem szokott vele baj lenni, így elmondható erre is, hogy sok HV akkumulátor megy tönkre az elmulasztott megelőző karbantartások miatt.

EGR, kipufogógáz visszavezető rendszer karbantartása, tisztítása. Ezt érdemes időben elkezdeni, sajnos a rettegett EGR szelep hiba itt is jelen lehet. Hosszabb gondmentes üzemeltetéshez ennek tisztítása szükséges. Elkerülhető a motorüzemben a motorrángatás, katalizátor megterhelés, előnyös a fogyasztás mérséklésre, a motorzaj és rugalmasság megtartásra. Tisztítással elkerülhető a keresztmetszetek leszűkülése, levegő és kipufogógáz útját ezzel javítjuk, így nem lesz hatványozott kokszolódás. A kipufogógáz-visszavezetés sajnos a szükséges rossz a környezetvédelmi előírások szigorodásával! Ugyanide történik a tankszellőztetés is, bizonyos motorüzemben, ezzel viszont megetetjük vele a saját kipufogógázát és egyéb szennyező anyagokat, így megterhelve a katalizátor rendszert is. Ebből a kis monológból kiderül, hogy ennek a rendszernek a megfelelő üzemben tartása fontos, ok-okozat – minden hat mindenre -. Javaslom ezért az EGR rendszerének tisztítását, legalább 120000 km – 150000 kilométerenként, főleg akkor, ha erőltetett városi üzemben használjuk az autót.

Összeállítottam (a kilométer megtételek vonatkozásában) a szervizelés alaplépcsőit javaslatom szerint:

15000 km / 12 hónap: motorolaj cseréje olajszűrővel

30000 km / 24 hónap: motorolaj cseréje olajszűrővel, levegő és pollenszűrő csere, fékfolyadék forráspont mérés és szükség szerint csere

45000 km / 36 hónap: motorolaj cseréje olajszűrővel

60000 km / 48 hónap: motorolaj cseréje olajszűrővel, levegő és pollenszűrő csere, fékfolyadék forráspont mérés és szükség szerint csere

75000 km / 60 hónap: motorolaj cseréje olajszűrővel

90000 km / 72 hónap: motorolaj cseréje olajszűrővel, levegő és pollenszűrő csere, Gyújtógyertyák, Hajtómű olaj csere, Hűtőfolyadékok csere, Hűtőközegek csere, HV akkumulátor alapkarbantartás

105000 km / 84 hónap: motorolaj cseréje olajszűrővel

120000 km / 96 hónap: motorolaj cseréje olajszűrővel, levegő és pollenszűrő csere, fékfolyadék forráspont mérés és szükség szerint csere

135000 km / 108 hónap: motorolaj cseréje olajszűrővel

150000 km / 120 hónap: motorolaj cseréje olajszűrővel, levegő és pollenszűrő csere, fékfolyadék forráspont mérés és szükség szerint csere, Vízpumpa hatásfokának ellenőrzés, EGR szelep és visszavezető rendszer tisztítása, hűtők takarítása

165000 km / 132 hónap: motorolaj cseréje olajszűrővel

és így tovább….

180000 km / 144 hónap: motorolaj cseréje olajszűrővel, levegő és pollenszűrő csere, Gyújtógyertyák, Hajtómű olaj csere

195000 km / 156 hónap: motorolaj cseréje olajszűrővel
210000 km / 168 hónap: motorolaj cseréje olajszűrővel plusz az egyebek mint előtte, és így tovább…

 A fenti írás egy általános jellegű tájékoztatás, minden esetben meg kell vizsgálni az adott karbantartási folyamatokat, alvázszám és a jármű szerint. Amennyiben szüksége van, segítségre kérem, jelezze azt email (jarmugarazs@gmail.com) formájában, és akár igénye szerint a teljes szervizelést elvégezzük a gépjárművén.

Call Now Button