Egy kis kitérővel, Alapszabály az autóvásárláskor

Fogalmazd meg az igényed és határozd meg mennyid van rá!

A mai vásárlók többsége már itt elbukja… – Vágjunk is bele a témába, szerintem hosszú lesz –

Döntsd el mire lesz szükséged, mire fogod használni. Simán csak városban 7-8 km naponta, erre vegyél jegyet, biciklit, rollert. 15-25 km naponta, erre már érdemes “régitípusú” benzinest vagy hibridet választani, tartós 20+ km fölött bőven jóvétel a diesel és a közvetlen befecskendezéses benzines! Ekkor még monitorozd meg, hogy hetente 1x hosszabb távot fogsz-e menni, mert ha például hetente, vagy kéthetente kiegészíted a futást 100-150km-rel akkor jó vétel a CRDi is vagy a GDi, sőt akár a hibrid is.

Mennyit mutasson a kilométer óra?

Az új autó akkor jó, ha használják, vannak erre számítási görbék, azért nem vesz senki új autót, hogy porosodjon a garázsban. (Ha mégis van ilyen szeretnék jelentkezni vásárlási szándékkal!). Habár többet árthat az állás, mint a normál használat… Ellentétben ezzel, a valóságban az éves autók futása mai viszonylatban: egy fővárosi lakos számára 16000 kilométer évente, és ezt az 1-7 éves autójával teszi meg belföldön. A vásárlókkal történt személyes tapasztalatom is ezt igazolja vissza.

Ekkor jön a villanás aki autót akar venni és a korosztályt is be akarja lőni, akkor a keresett 7-12 éves autó elvárt futásteljesítményét a fent leírtak alapján kell számolni. Ha ezt vesszük alapul és nem várunk csodát, akkor egy 2007-2010 közötti Cee’d benzines teljes futásának valahol 200.000 km körül kellene lennie, míg a 2010-2015 évi autóban a várható kilométer futása valahol 130.000 – 190.000 km között. Ezt rá lehet húzni benzinesre és dieselre is, sőt a hibridekre is, de a hibrid kihordási ideje és futásteljesítménye, kicsit kitolódik (erről majd máskor).

Kicentizve veszünk autót?

A múltban (2017-2018 években) általában ez volt a felvetés: vegyünk 1.3-1.500.000 Ft-ért egy keveset futott (100-130ekm), nem idős (2010-2012) „népítélet szerint is jó” autót, amiből kevés van a piacon, ja és az sem árt, ha van benne minden földi jó!

Illetve legyen ezerhatszáz köbcentis benzines is, egy gazdás, nem kereskedőtől, makulátlan (női eladó, dohányfüstmentes, állatszőrmentes)! – Ilyenkor szoktuk azt mondani ez szinte lehetetlen, ezek az autók házon belül elkelnek vagy legalábbis nagyon hamar. –

És itt jön a lényeg, lehet venni fiatal, keveset futott, aránylag jól félszerelt autót még csak-csak, hiánycikk benzinest is, de ebben az esetben, az emberek nehezen tudják elfogadni azt, hogy pl. vannak rajta sérülések vagy igazoltan is sérült volt. Vannak olyan hibák, amiket idővel javítani is kell vagy lehet. Pedig kompromisszumot kell kötni! Ez volt a múlt, és de jó is volt… (mert a jövő más, már látszik…)

Egy kis kitérő:

Pár szóban: Covid itt van és volt velünk, de ezt tudja mindenki nem akarom fejtegetni. Ott járunk most, hogy nincs autó, nincs chip, nincs semmi a gyártók szerint. Emelkedik az új 0 km autók gyártási költsége, hozzá teszem nem biztos, hogy így van, de ezt mondják. Visszatérve a használtra.

Ma, 2021/2022 ben az előzőekben leírt trend erősödött, mindenki fiatalabb használt autót akart és akar venni.

Szerintem egyszerű a képlet, nem mozgott az emberiség aktívan 1-2 évig; minek lecserélni az 6-7 éves autót egy újra; azért, hogy ott álljon a garázsban? Az eladási értékét így idősebb korában is megtartotta, hisz spórolt vele 30.000 kilométert, ideológia szerint így is van. Emellé, azt halljuk, és a várhatóan az előző tulajdonos is ugyanezt hallja, hogy új autó nincs, drágul a gyártás, (környezetvédelmi díjak, sarcok nőnek, kvóta elosztást kell rá tenni az autókra, stb). Ezért úgy gondolja és a történelem is idáig azt igazolta, hogy ha az új is drága, akkor legyen a használt autóm is drágább, valaki fizesse meg a “bukta” részét is. Jelenleg itt járunk.

Álljunk kétlábon…

Ha felcsapjuk a neves külföldi autókereső oldalakat, láthatjuk a brutális kiskereskedői árakat, és ha le is vesszük a talán alkut, ám hozzá kell tenni még más költségeket és azzal is kell számolni, hogy haza kell hozni, kell rá költeni, ki kell takarítani, adókat kell fizetni, be kell honosítani és még, amit mindenki elvár pluszban, hogy megfelelő valós eladó legyen és ne csak „Hanszibácsi”. Sajnos ki kell ábrándulni mindez pénzbe kerül. Jelenleg ott járunk, a normális kereskedők „haszna” ugyanott jár mint 4-5 éve. Az eladott autó darabszámok nőttek, na meg persze ezzel együtt nőtt a kockázat is. 1 hónap késés van a vétel és eladásra kínálás közt.

És, hogy halmozottan hátrányos legyen a helyzet, 1 éve jött az is, hogy nincs használt portéka, nincs megbízható jó autó. Röviden ennyi lenne a kitérő.

Jöhet a keresgélés.

Az ügyfél keres, elmegyünk a keresési lista első 5 autóját megnézni, ami közel van. Előszűrésben már kiejtünk néhányat, de menjünk, marad 2-3; jön a feketeleves – ez nem is olyan, mint a képen, jajaj jaj, jaj… – megnézünk még 4-5 darabot. – Közben megy feljebb a vételi összeg. Végre találunk egyet, ami jó kocsi, igen volt törve – sérülve-, normális az eladó, képben van mit árul, kicsit kell reszelni rajta, hogy a szájízed jó legyen és még alku is belefér. Nem baj, megyünk tovább, közben még a szomszéd autóját is lekérdezi „carvertikálon” tömegesen jön felém az infó, ami már alapból érdekes kérdés, de közben meg saját magad vered át. Ez egy külön mise, persze kérjük le, de tudni kell használni ezeket az információkat is. Azután jön a kétségbeesés nincs normális autó… de (van) volt, már megtalált és otthagyott „kémiával” is megáldott verda, menjünk vissza érte; ja de már eladták (“mert jó volt”). Ekkor már végképp elkeseredés van, mely után már egy „szarkupacra” is azt mondja a vevő, hogy jó lesz ez, vegyük már meg, legyünk végre túl rajta,  és minket győzköd, hogy ez jó autó…DE NEM AZ…

A szomorú valóság az, hogy tényleg odajutottunk (és itt jön a következő csattanó), hogy mindenki, vagyis sokan elhűlnek annak hallatán, hogy vásárlás után egy autóra még rá kell költeni 100-150-200e Ft-ot. Igen, sajnos kell, még a legjobb autó (ami szájhagyomány útján, vagy családon belül kelt el) is tud hibát produkálni. Ezek az autók, amiket a hahu-n vagy a joauton árulnak, vagy a kocsiponthun, mind használt és ezt kell elfogadni. Sajnos a komfort zónából ki kell lépni. Ilyenkor szembesül az ember, hogy magánszemélytől KIA-t, szinte lehetetlen venni, olcsón.

Nagyon röviden a lényeg: ha szeretnél egy autót, akkor a vételáron felül legyen még minimum 150-200-250e Ft a zsebbe, amit szemrebbenés nélkül ki tudsz fizetni javításokra vagy csinosítgatásokra, ha szükséges. És ami a legfontosabb, ne a legalja összeget lőjük be kereséskor, főleg úgy hogy csak pont annyink van. Ha nincs annyi keretünk, inkább egy régebbi, de jobb és valós állapotú autót kell venni.

Vagy választani kell más „tömegcikket”.

2022 évet pedig meglátjuk…

 

Call Now Button