2007-es évben piacra dobták az első szériás Kia Cee’d-et.

Motor választékok, amivel kapható:

Első ránézésre külsőre Toyota Corolla HB E12 karosszériára emlékeztet, korabeli, de mégis újdonságnak mondható változó szelepvezérlésű motorral. Koreai márka kissé megosztóan, illetve az őskorhoz képest kicsivel elfogadhatóbb a karosszéria formavilága és európai szemnek elfogadhatóbb beltérrel tudatta, itt van az európai piacon.

A külső és belső minőségi érzet mellé, kiemelkedő módon bevállalta a 7 év/150.000 kilométer garanciát. Ami mellé volt még átrozsdásodás elleni/fényezés garancia, melynek feltétel volt, hogy előírás szerinti kötelező szervizeléskor az Ügyfél, kérje a karosszéria átvizsgálást.

Teljesség igénye nélkül a garancia további részletei, általánosságban:

Az autók lista ára az értékesítésekor, az alábbi összegekben alakultak:
Kia PRO_CEED – 3 ajtós kivitel – 2.699.000 Ft-tól volt elérhető
Kia CEE’D – 5 ajtós kivitel – 2.999.000 Ft-tól volt elérhető

 

Mindent egybe véve, piacokat meghódító recepttel indult útnak a típus. Kategória társai mellett simán alternatíva volt, főleg a hétköznapi emberek számára. Belső helykínálata nagy, 4 felnőtt férfi teljesen kényelmesen elfért a belterében, lábtere baromi nagy csomagtartója (340 liter) is elfogadható méretű és normálisan pakolható. Kombi azaz SW kivitele csomagtartója kategóriájában eszméletlen (543 liter) nagy, illetve nagyon jól pakolható és több rejtett rekesszel ellátott.

Kia CEE’D – 5 ajtós, kombi SW kivitel – 4.199.000 Ft-tól volt elérhető

 

Ismeretségi körben már alternatívaként tekintett rá, aki idáig Suzuki Swifttel, MK1 Focus, Opel Astra H és G, vagy esetleg egy idősebb Japán típussal járt, szívesen cserélte le az autóját egy Cee’d-re. Költséghatékonyságban és értéktartásban igen jó alternatíva volt. Teltek az évek, mint minden márka itt sem maradhatott el a frissítés, 2009 után megjelentek az újabb belsővel és külsővel felruházott modellek, személy szerint részben jobban sikerült. Felismerhető a külső és belső különbségek egyértelműen.

Első képen a 2006-2009-ig modell belseje szerepel, míg a második képen a 2009-től facelift modell szerepel:

Magyarországon mai észrevételek szerint, nem volt ez a frissített facelift típus akkora siker, megosztotta a kinézet a vásárlókat, gazdasági válság érezhető volt. Ezektől függetlenül csipegette az újautó piac, szerették a nyugodalmat és a sugallja a megbízhatóságot, itt már sokszor felvetődött, hogy nevezzék koreai Toyotának a márka típusát.

Magyarországi piac a 2008 években nem a feltörekvő piacok közé tartozott, ezért a típus indításának idején lévő gazdasági helyzetet is figyelembe vesszük, akkor a magánvásárlók nagy többsége a belépőszintet választotta a típusból, mivel közlekedő edényt kerestek a mindennapos használathoz.

A megbízhatósági mutatók, árkategória, felszereltség és a méretei miatt megjelentek a flottába értékesített autóparkok. Flottába értékesített motor típus az előszeretettel a CRDi motor volt. Rugalmas, nyomatékos, csöndes és alacsony fogyasztás, illetve itt jött be, hogy az 1.6 CRDi motorok mellé nem járt a kéttömegű lendkerék, amitől rettegett apraja-nagyja. Saját súlycsoportjában versenyképes volt és már a mai tapasztalataink alapján is a legmegbízhatóbb motor és hajtáslánc a KIA portfoliójában, de ez majd kiderül miért is.

Teltek múltak az évek, típusra vonatkozóan azért jöttek elő a gyerek betegségek, hibák – nevezzük hibának –.

Első körben idősödő rövidtávon használt autók – motorok és kuplungok – kezdtek letérdelni, főleg a benzines modellekben. Sok esetben félre szervizelt példányokkal lehet találkozni, mondás szerint. Az tény, hogy a gyártó által előírt olajcsere periódusokat, a felhasználás módjai mellett a benzin motorok nem bírták. Benzin motor „karakterisztikáját” tekintve a dugattyút, a henger falán rosszul terhel, alacsony fordulaton, de röviden legyen elég ennyi. Karosszéria és a belső műszerfal illetve az ajtó igen kopogós, mondhatni slaggal moshatók, az ülések is jól bírják az igénybevételt tartósnak mondható, így 14 év (2022) távlatából, általánosságban elmondható elég jól tartja magát a belső tér.

Mire számíthat, mit nézzen az aki benzines vagy diesel KIA Cee’d szeretne venni, kezdjünk bele:
Karosszéria és beltér:

ez minden műszerfalnál fennállt, és/vagy fenn fog állni vagy már ezt garancia időben cserélték/javították, de amit már cserélt az tapasztalat szerint várhatóan megint púpos lesz, nem módisítottak a ragasztáson. Garancia idő után is lehetett javíttatni márkaszervizben, akár méltányosági kereteken belül, de ennek már vége.  De nézzük a jó oldalát, lehet javítani, van rá kisiparos, aki pár Szent István forintért javítja és jó lesz, ami tartósabb megoldás.

 

hátsóajtó nyitó műanyag sarkainál belülről rozsdásodnak, hátsóajtók felső ablakkeret része rozsdásodásra hajlamos, lakk réteg könnyen sérül, első és hátsó futómű kezeletlen felületén rozsda lehet, bölcső csúnyán korrodál

Futómű:
Motor és váltó: (na itt jön a megosztó rész)

1.4i motor sajnos, tapasztalat alapján nem egy golyóálló motor, 1.6i motorból kevesebb fut az úton, de kevesebb is volt vele a baj. Egy kicsit kifejtve, 1.4i „kismotor” azaz hajszárító motor és ez vonatkozik az 1.6i re is, mivel kicsi, városi használatban vannak, így az olajcsere intervallumra nagyon figyelni kell, elindul-megáll és forgatja a tulajdonosa, üzemeltetője, ezt a láncos motor nem nagyon díjazza. Igen láncos – bicikli méretű lánc van rajtuk -. Ez a láncvezérlés ebben a kategóriában általános, motorgyártók előszeretettel alkalmazták. Mindenkinek a fejébe az van láncos, a legjobb, sosem kell cserélni, de lássuk be 150 – 200.000 kilométer futás után miden kilométer ajándék. Itt jön elő a  megfelelő szervizelés – le egyszerűsítve – sok esetben 10W40 vagy nem megfelelő viszkozitású motorolajat használtak szervizeléskor és nem csak a „maszek” nem hivatalos KIA szervizek, ebbe mondjunk ne menjünk bele jobban. Ezek a kis motorok előírás szerint is megkövetelték már akkor az API szerinti pontos besorolású és minőségű motorolajat, ami mindenféle adalékokkal feljavított 5W30 A5/B5. (API Service SL vagy jobb, ACEA A3 vagy jobb). Szerviz dokumentációkban hivatkozva meg lehet találni, hogy vannak Normál és Nehéz üzemi különbségek a motor számára, mely miatt más olajcsere periódust írnak elő, tapasztalatom szerint nem tartották be nagy általánosságban. Ezért már mára elmondható, hogy ezek a motorok 100 -140.000 kilométer körül ledobják a láncot, nyúlnak, láncfeszítő elromlik és közben elkezdik enni a motorolajat egy elvárt és elfogadható mennyiség fölött. Ez az olajfogyasztás hivatkozás a használati könyvben feltüntetésre került; és a szervizek által is elfogadható az 1000km/1l olajfogyasztás. Be kell látni, ezeknek a motoroknak az olaj feltöltési mennyisége 3,3-3,5L ami igen csekély mennyiség, így az olaj hamar elfárad, ha csökken a szintje még inkább erősödik ez a hatás, és így tovább, ezért mindenféleképpen javasolt két tankolásonként olajszintet ellenőrizni, és szükség szerint MAX szintre feltölteni a folyadékszintet. Motor hangja varrógép szerű, katalizátor előjel nélkül pikkpakk össze omlik.

Lehet, hogy egy kicsit megrémítettelek ezzel az olajfogyasztással, katalizátor hibával, … stb., szerintem betudható az anyag minőségnek, rossz konstrukciónak és az elnyújtott gyártó által előírt szervizeléseknek. Mindenkinek azt tudom mondani, azt kell elfogadni, hogy az autógyártók, azaz a nekik motort gyártók elfejeltettek benzinmotort gyártani az évek folyamán, illetve szigorodó környezetvédelmi előírások miatt nagyobb igénybevételnek vannak kitéve ezek a motorok és így nem elég tartós. Régen persze minden jobb volt, vagy mégsem. Elején hivatkoztam, hogy 2007-től Koerai típus már majdnem – Japán, itt meg is említeném, hogy Toyota motorok is eszegetik az olajat ugyanúgy, mint a VW konszern autói. Ezért bármily márka benzines motorú autóját választod, a szerviz könyvbe nem véletlenül be van írva, 500 – 1000km után olajszint, folyadékszinteket kell ellenőrzés, ha kevés, tölts utána és pont, használd mosolyogva.

Ha fel kell újítani a motort, vagy meg kell kuplungozni, azt magadért teszed; ha ki kell cserélni a katalizátort – kipufogógáz-szűrő – mert ez sem örök életű, akkor legalább új lesz és tudod újra 150.000 kilométerig számíthatsz rá!

Összességében, elfogadások mellett, a leírtak szerint élhető városi jószág.

1.6 CRDi 115LE motor (a beton biztosnak mondható): ezek a motorok nagyon jók – igazi fa-ék motorok -, bírják a várost és a pályán élik magukat igazán. Persze itt minden esetben 5w30 motorolajat kell alkalmazni, javaslat szerint C3, még abba is ami részecskeszűrő (CPF (Katalizátoros részecske szűrő) nélkül; (API Service CH-4 vagy jobb, ACEA B4); CPF (Katalizátoros részecske szűrővel); ACEA C3). Elmondható az, hogy nincs részecskeszűrő a régebbi típusban, de volt olyan piac, ahol már pl. a 90LE verziókba is volt DPF. Nem kell tőle megijedni. Ésszel használva tökéletes barát a közlekedésben. Kéttömegű lendkerék nincs, ennek hátránya, hogy hamar leugrik róla a kuplung szett, alsó és a felső munkahengerek hamar megkotlanak azaz nem emelnek ki rendesen. Ennél a típusú motornál nincsen nagy buktató, kiforrott motor, EGR, nyomásjeladó, tűzkarika, légmennyiségmérő, üzemanyagpumpa hibák szoktak elő jönni.

Váltó, erőátvitel:

Váltójában az olajcsere periódusra nincs előírás. Azt, hogy mikor kell cserélni mindenkinek a lelkiismeretére bízták, de szint ellenőrzést végezni kell. Szervizelési tapasztalatok szerint, meg szerintem számoltak is vele, hogy a kuplung 130-160ekm körül megadja magát, így szétszerelés közben le kell engedni, és egyébként is ki kell cserélni. Itt is fontos, hogy cserekor nagyon figyelni kell a minősítésre, nem csak a 75W90! Amúgy a váltója mind a benzinesnek és dieselnek igen biztos pontja. Kuplung csere alkalmával oda kell figyelni a szimeringek állapotára, illetve azokat kell/érdemes cserélni. Itt még plusz költség általában a féltengely kihajtás a szimeringjei – ereszteni/könnyezni szokott. Féltengelyek porvédőinek a roppantott bilincseinek után feszítése vagy cseréje fordul még elő, mely filléres tétel.

Elektromos anomália:

Összességében elmondható a típusról, hogy ezek is műszaki tárgyak, de nem szabad többet várni tőlük mint amit az évek és a futásteljesítmény vetíthet előre.

Ebben a káoszban segítünk megtalálni a lehetőségekhez mérten a legjobb példányt, illetve szervizeltetésben nyújtunk számodra alternatívát.

Call Now Button